Literárně dramatický obor

                                                  Věk žáků LDO

LDO mohou navštěvovat děti od 6 let, ve výjimečných případech přijímáme i talentované žáky pětileté.

V případě, že o práci v LDO projeví zájem dítě starší než 6 let, je přijato k přípravnému studiu a po roce práce vykoná rozdílové zkoušky, podle jejichž výsledku je přiděleno do patřičného ročníku odpovídajícímu věku dítěte.

                                                  Délka studia

Základní studium LDO je šestileté, po absolutoriu je možné pokračovat ve čtyřletém druhém cyklu studia. Součástí práce ve druhém cyklu studia je i příprava na studium herectví, režie, dramaturgie či divadelní vědy a pedagogických oborů, případně též vývojové psychologie. Žáci druhého cyklu působí jako asistenti učitele a učí se vést skupinu mladších spolužáků.

Talentovaní žáci mohou využít i rozšířeného studia sloužícího k přípravě na přijímací zkoušky na školy uměleckého a pedagogického zaměření.

                                                  Počet žáků ve skupinách

Výuka v LDO je skupinová.V přípravném studiu je ve skupině 5 – 15 žáků (většinou první dva roky studia), v základním studiu tvoří skupinu 5 – 10 žáků.

Na některé předměty se mohou skupiny dále dělit na dvojice či trojice – např. v předmětu přednes. Individuální výuka je poskytována v případě přípravy žáka na přijímací zkoušky na umělecké školy (obor herectví na konzervatoři či střední pedagogická škola) v předmětu sólový dramatický projev a umělecký přednes v případě rozšířeného vyučování.

                                                  Učební předměty v prvním cyklu studia

Přípravná dramatická výchova

Tento předmět je hlavním předmětem přípravného studia. Jeho cílem je naučit nejmladší žáky principům dramatické hry. Děti se učí správným návykům v držení těla, často pracují s rytmem, učí se soustředěně pracovat. Při vedení práce vychází učitel z přirozené dětské hravosti.

Dramatická průprava

Hlavní předmět v prvním a druhém ročníku. Navazuje na přípravnou dramatickou výchovu. K hrovým činnostem dále přidává práci s jednoduchou improvizovanou loutkou, technická cvičení hlasová i pohybová, prvky improvizace.

Dramatika a slovesnost

Hlavní předmět ve 3. – 6. ročníku. Práce vychází z tvořivé improvizace. Vyučuje se prostřednictvím práce na různých tématech, která do výuky přinášejí sami žáci a nebo navrhuje učitel (např. vztahy mezi vrstevníky, aktuální školní témata, témata vycházející z krásné literatury a pod). Systematicky jsou budovány technické dovednosti, součástí jsou návštěvy divadelních představení.

Přednes

V tomto předmětu pracují žáci 3. – 6. ročníku v malých skupinách po 2 – 3. Jde práci na textech prozaických i básnických, při níž se žáci učí text vyložit a předat publiku. Přitom se hlouběji seznamují s významnými literárními autory a uměleckými směry. Výsledky práce jsou předvedeny na veřejných vystoupeních, nejlepší žáci se zúčastní soutěží v uměleckém přednesu.

Pohyb

Jde o průpravný předmět, který vede děti ke zvládnutí přirozeného kultivovaného pohybu celého těla tak, aby pohyb získával výraz. Součástí jsou i relaxační techniky a pohybová cvičení rytmická a ve starším věku herecká. Patří sem i pohybové a taneční improvizace.

Práce v souboru

Soubor navštěvují vybraní žáci 3. – 6. ročníku a nebo celý ročník. Soubor se každoročně obměňuje (odchod absolventů, příchod nových žáků). Zde se pracuje na inscenacích podle předlohy prozaické, básnické nebo dramatické. Výsledkem práce je veřejné vystoupení žáků, které zúročí dovednosti získané za celý školní rok.

Součástí práce je i vedení žáků k zodpovědnosti vůči druhým v kolektivu.